Uddannelsen til bygningskonstruktør kræver – som så mange andre uddannelser – digital fingerspidsfornemmelse. Derfor afviklede Erhvervsakademi Sydvest for nylig i samarbejde med 3dbyggeri danmark og Molio Byggeriets Videnscenter en temadag med fokus på det nye beskrivelsesværktøj fra Molio.

Af Henrik Malmgreen

I dag fødes de studerende ind i en digital verden. Det at anvende digitale gadgets såsom smartphone og tablets samt ikke mindst alskens former for software er helt naturligt for dem, og teknologiforskrækkelse er bestemt ikke et ord, de kender til. Ikke desto mindre er det i uddannelsesmæssig sammenhæng vigtigt at få sat tingene i perspektiv. Det at være digital er nemlig ikke en løsning i sig selv.

”Ganske som et søm bliver skævt, hvis ikke man holder hammeren lige, når man slår på det, på samme måde skal man sørge for at være omhyggelig og anvende de digitale værktøjer med omtanke. Frem for alt skal man være sig bevidst, at det digitale workflow skal være med til at gøre tingene lettere for hele værdikæden. Derfor er det vigtigt at holde fokus på det digitale samarbejde”.

Skal være digitalt opdateret

Det siger arkitekt og administrerende direktør Tore Hvidegaard fra 3dbyggeri danmark. For nylig besøgte han således Erhvervsakademi Sydvest i Esbjerg, hvor han sammen med Bryan Morillo Karlqvist fra Molio Byggeriets Videnscenter, skulle fortælle de studerende på konstruktøruddannelsen om det nye beskrivelsesværktøj fra Molio samt, hvorledes det kan integreres i softwaren Glasshouse, der udvikles og markedsføres af 3d byggeri danmark.

”Som uddannelsesinstitution er det vigtigt, at vores konstruktørelever er opdateret, når det gælder viden om de nye, digitale muligheder, der hele tiden dukker op. Vi skal med andre ord være i stand til at klæde de studerende bedst muligt på til den dag, hvor de forlader os med eksamensbeviset i hånden”

Anders Dahl Hansen, Adjunkt Erhvervsakademi Sydvest.

En fast del af pensum

Her er Molios beskrivelsesværktøjer en fast del af pensum for de cirka 40 bygningskonstruktører, der uddannes årligt, så de studerende er naturligvis godt bekendt med funktionaliteten. Version 2 af Molios beskrivelsesværktøj, der netop er lanceret, udmærker sig imidlertid ved nu at være langt mere digitalt, lige som det er fuldt integrérbart med værktøjer som f.eks. Glasshouse. 

”I samarbejde med Molio er jeg naturligvis glad for at have fået mulighed for at demonstrere funktionaliteten i Glasshouse samt ikke mindst samspillet med Molio Version 2.0, og jeg kunne notere mig, at det faldt de studerende let at sætte sig ind i virkemåderne”, siger Tore Hvidegaard videre. På det punkt bakkes han op af Anders Dahl Hansen, som føjer til, at han var overrasket over, hvor hurtigt de studerende fik føling med tingene.

Vigtigt konkurrenceparameter

”Uddannelsen til bygningskonstruktør strækker sig over 7 semestre, og vi havde de studerende fra de 5 første semestre med på forløbet, der strakte sig over en hel dag. Arrangementet var en stor succes, og de studerende kom virkelig i dybden med emnet. Faktisk så dybt, at de fik Tore Hvidegaards e-mail med henblik på at kunne skrive til ham, hvis de senere vil komme med forslag til forbedringer”, fortæller Anders Dahl Hansen videre.

Formiddagen blev primært brugt til gennemgang af det nye beskrivelsesværktøj fra Molio, mens eftermiddagen blev brugt til en konkret opgave, hvor der blev arbejdet i Glasshouse. Både Anders Dahl Hansen og Tore Hvidegaard er overbevist om værdien af at være aktiv i den digitale dagsorden. Det at være digital til fingerspidserne er nemlig blevet til et konkurrenceparameter i jobsøgningen.