Scor point på din viden


Stackoverflow-screendump

Jeg prøver for tiden at lære lidt basic programmering, og der gik ikke mange minutter fra jeg havde begivet mig ud på de nye vande, til jeg stiftede bekendskab med Stackoverflow – et site dedikeret til spørgsmål og svar fra brugerne omkring kode.

Konceptet er simpelt: Har du et spørgsmål skriver du det, og så byder folk ind med svar. Det er der sådan set ikke noget nyt i, forum konceptet har eksisteret i længere tid.

Nej, pointen her er at folk bliver belønnet for at stille spørgsmål og give svar, og specielt for gode og hurtige svar. En belønning, som godt nok ‘kun’ er i form af point – så man kan se hvem der er ‘bedst’ på siden – men som jeg hurtigt fandt ud af også havde en tilknytning til den rigtige verden.

Min kammerat som hjælper mig lidt opfordrede mig nemlig til at skrive mine (dumme) spørgsmål der frem for at ringe/maile ham direkte. Så ville han være hurtig til at svare, og så score point på svarene.

En point-junky langt fra den virkelige verden tænker man så.

Men nej, langt fra. Hans situation er nemlig at han er freelancer/jobsøgende, og googler man hans navn, vil man også finde hans stockoverflow status.
Det betyder at potentielle kunder/arbejdsgivere hurtigt vil få et billede af min kammerat som en dygtig programmør, som kan hjælpe andre på vej.
Og det er jo sådan én man vil have på sit team.

Super smart – everbody wins!

Så hvorfor har vi ikke noget lignende i byggeriet? Et sted hvor man – privat som professionel -  vil kunne stille spørgsmål, og så kan eksperterne svare og blive belønnet for deres indsats efter svarhastighed og -kvalitet.

Der er 1.000 vis af spørgsmål derude, men også store gevinster for dem der har svarene.

En ting er folk med ekspertisen, som kan få en personlig fordel af det (f.eks en konstruktør der søger job), men der er også en masse virksomheder der ville kunne bruge dette som reklame, specielt byggemateriale producenter og tømmerhandler, som jo svare på spørgsmål dagen lang. hvorfor ikke gøre det synligt hvem der har den bedste viden om det de sælger.

I dag er det at sælge et produkt ikke bare at lange noget over disken og tage nogle penge retur for det. Det handler om tillid og service. (Jeg tror sådan set altid det har  været sådan, men før i tiden tog man det bare for givet at sælgeren også var fagmand, og ikke en 16 årig gymnasieelev med weekendjob i Silvan. Derfor så meget fokus på dette nu).

Det er jo oplagt: Hvem ville du være mest tryg ved at købe et produkt af: ham der ved mest og kan formidle dette til dig, eller ham der ikke ved noget.
Og det bedste vil være den selvforstærkende effekt at konkurrenter i ‘virkeligheden’ også vil konkurrere om at give de bedste og hurtigste svar.

Endu en oplagt ting at tage fat i for bedre vidensdeling i byggeriet. Vi behøver jo ikke opfinde den dybe tallerken, når andre har gjort det og afprøvet det for os ;)

Information and Links

Join the fray by commenting, tracking what others have to say, or linking to it from your blog.


Other Posts
Tænk nu hvis København…
Kineser vanvid

Om forfatteren

Photograph of author Tore

Tore Hvidegaard, Arkitekt MAA

Partner i 3dbyggeri danmark, og arbejder til dagligt med integration af nye digitale værktøjer i byggebranchen. Har gennem en årrække arbejdet som praktiserende arkitekt og underviser i CAD, 3D og visualisering.

Fokus er opsamling af ny viden, bedre kommunikation og mere vidensdeling, også på tværs af traditionelle fagskel.


Write a Comment

Take a moment to comment and tell us what you think. Some basic HTML is allowed for formatting.

Reader Comments

Be the first to leave a comment!