Når LEGO bliver til BIM… eller omvendt – LEGO & BIM 01


LEGO BIM

Jeg var vild med LEGO som barn.

Måske er det den samme ligefremhed i LEGO systemet, som har fået mig til at interessere mig for BIM og bedre kommunikation.
Ja, hvem elsker ikke at se tankerne i sit hoved materialisere sig i en model, og hvem kan ikke forstå de fine ‘1…2…3′ byggeanvisninger.

Koblingen mellem LEGO og BIM ligger jo lige for og det er også en sammenligning vi ofte bruger i 3dbyggeri når vi skal forklare og visualiserer BIM.
Både når vi bygger med LEGO og når vi arbejder med BIM bruger vi (del)elementer/byggeklodser til at sammensætte og simulere et byggeri. Enkeltdele stykkes sammen efter bestemte regler, og vupti! så har vi en model. Eneste forskel er om modellen er fysisk eller virtuel.

Med denne kærlighed til både LEGO og BIM i bagagen, er LEGOs BIM projekt ‘LEGO digital designer‘ (LDD) da heller ikke gået hen over hovedet på mig.
Med en undertitel som ‘Virtuel building software’ lyder LDD da også – på papiret – som en konkurrent til de mere kendte typer BIM software som Revit og ArchiCAD. Og med en prisforskel på godt 50.000 kr pr licens (Revit 50.000 kr, LDD 0 kr) så er det måske værd at tjekke nærmere.

Ja, ja, der er da visse begrænsninger i LDD, som gør brugen lidt svær for den ‘rigtige’ byggeindustri – som f.eks at man kun kan bygge med plastik klodser i meget klare farver – men er det ikke bare et spørgsmål om tilvending? ;)

Nå, men spøg til side, for det er faktisk ret interessant at ‘arbejde’ med LDD og – med BIM-øjne – se på  de tanker LEGO har gjort sig med værktøjet, da det er en total anderledes tilgangsvinkel til bygge-/BIM-området end vi normalt har. Men det viser sig hurtigt at det er mange af de samme udfordringer man støder på.

Legos målgruppe er jo primært børn og barnlige sjæle, så tanker om brugervenlighed og interaktion må være i højsædet. Noget som længe har været efterspurgt i byggeriet.

Så over den næste håndfuld indlæg, vil jeg tage en tur i LEGOs BIM verden og se på fælles problematikker, og hvilke løsninger LEGO anbefaler til byggeriets digitale parter.

Hvem ved, måske kan vi lære noget om os selv.

Indlæggende kommer bla til at handle om

  • Klassifikation – Eller: Hvordan finder man den klods man skal bruge?
  • Content – Eller: Er den klods jeg skal bruge der overhovedet?
  • Virkelighed vs. fri fantasi – Eller: Jeg vil have den klods, jeg er ligeglad med at den ikke findes?
  • Optælling og salgEller: Hvor mange af hvilke klodser er der, og hvad koster de?
  • Planlægning – Eller: Hvordan sætter jeg klodserne sammen i virkeligheden, og er det virkelig den letteste måde?

Information and Links

Join the fray by commenting, tracking what others have to say, or linking to it from your blog.


Other Posts
Klodser og Klassifikation – LEGO & BIM 02
Inspirationsdag om digitale byggematerialer

Om forfatteren

Photograph of author Tore

Tore Hvidegaard, Arkitekt MAA

Partner i 3dbyggeri danmark, og arbejder til dagligt med integration af nye digitale værktøjer i byggebranchen. Har gennem en årrække arbejdet som praktiserende arkitekt og underviser i CAD, 3D og visualisering.

Fokus er opsamling af ny viden, bedre kommunikation og mere vidensdeling, også på tværs af traditionelle fagskel.


Write a Comment

Take a moment to comment and tell us what you think. Some basic HTML is allowed for formatting.

Reader Comments

[...] BIM Here is a link to a blog post by Tore Hvidegaard (in Danish) about Lego and BIM. After reading this I had to download Lego Digital Designer and try [...]